Okolo jazera Tisza

dátum: 7.8.2020

začiatok: Topárti camp (HUN)

cieľ: Topárti camp (HUN)

checkpointy: Tiszafüred (Topárti camp) – Poroszló  – Dinnyéshát – Kisköre – Abádszalók – Tiszafüred (Topárti camp)

náročnosť: nenáročná

typ bajku: trek, cesťák, MTB

Stretko v Topárti campe

Destináciu pre top tour 2020 sme si vybrali Maďarsko. Chceli sme zmenu a namiesto vrchov a stúpania vyskúšať rovinu. V tomto je náš južný sused ideálny. Pali to teda zobral na seba a vyskladal 3dňovú tour v okolí jazera Tisza a Národného parku Hortobágy. Ubytovanie sme riešili v stanovom campe Topárti v meste Tiszafüred, nachadzajúce sa ihneď pri jazere. Camp bol náš bod stretnutia – dve posádky šli z Michaloviec, jedna z Bratislavy (viď. foto) a Pali sa vybral o deň skôr na bajku + pomohol si vlakom. Spolu nás bolo 9 bajkerov. Ďalší dvaja prídu až večer a budú ready na zajtrajšiu tour, jedna posádka sa však po dnešnej tour vracia späť do Mičigenu.

stretnutie mičigenských posádok pri hranici SVK-HUN

Cesta z MI a aj z BA trvala cca 3,5 hod. Pred campom sa nachádza Lidl, tak prv sme si zbehli kúpiť nejaké tie pivká a niečo na energiu a poď ho do campu postaviť stan a nachystať seba a bajky na tour. Topárti camp patrí medzi menšie campy, prevažne pre stany a karavany. Obsahuje kuchynku, sprchy, sociálne zariadenia, elektrické prípojky, dá sa tam kúpiť pivko a zahrať volejbal.

5 min pešo sa nachádza pláž, kde sa dá okúpať, vyšantiť sa na vodných atrakciách a aj niečo vypiť a zjesť. Covid necovid, ľudí bolo dosť.

Camp a okolie som vám v rýchlosti predstavil, je cca 11:30 a najvyšší čas hodiť rite na sedadlo a vyraziť. Opúšťame naše dočasné bydlisko a zatáčame naľavo, kde sa hneď napájame na cyklotrasu. Cyklotrasu v pravom zmysle slova. Nový natiahnutý asfalt, všetko pekné, symetricky upravené. Srdce cyklistu musí zaplesať. Rýchly povrch naplno využívame, miestami si to válime vyše 30km/h. Cyklochodník prechádza cez 4 mosty.

Poroszló

Za posledným mostom zatočíme naľavo a ocitneme sa na asfaltovej hrádzi, ktorá sa tiahne popri jazere a nadáva sa jej EuroVelo 11. Začína tu byť v celku živo – veľa cyklistov, dole pri vode stánky s občerstvením, požičovne člnov… Táto časť hrádze patrí pod mesto Poroszló, ktoré je hneď po pravej strane. Je známe Tisza Ekocentrom najväčším európskym sladkovodným akváriom. Nachádza sa hneď pri hrádzi, turistické autobusy so seniormi sa tu len hemžia. My sme si tento unikát nechali újsť, usúdili sme, že HUFy radšej zainvestujeme namiesto sladkovodnej vody do vody chmeľovej. Je niečo po 12:00, vonku vyše 30 °C, chce to pivo. Chalani ale vravia, že dáme o niečo ďalej, že ešte trošku zašľapeme. Tak namiesto piva dávame aspoň spoločnú foto.

BajkerTeam

Pivo

Zablúdiť nie je kde, nakoľko ideme celý čas len rovno po hrádzi. Vidíme nejaký bufet, beer time je tu. Bufet sa nachádza na pravej strane od hrádze, na ľavej je miesto, kde sa dá okúpať. V strede vodnej plochy je provizorný most, položený na vode, po ktorom sa vyberieš na stred vodnej plochy a môžeš si z neho skočiť, prípadne si naň sadnúť a máčať nohy. Plavky som nemal, tak som si skočil v boxerkách. Voda nie je vysoká, akurát tak po ksicht, je ale bahnitá. Nemám rád ten pocit mäkkého bahna pod nohami. Po osviežení som zamieril na pravú stranu, kde už sedel Fedor so Sasom na pivečku. Evry neberú, kartou sa nedá. Iba hufy. Nakoniec sa ale terminál zázračne objavil a dalo sa aj kartou, ale je to asi len vo výnimočných situáciách, inak platí že kartu nepoznajú. Internety mi teraz prezradili, že táto mini rekreačná oblasť sa volá Dinnyéshát.

K tobogánu

Po dvojitom osviežení jdeme dál. Povrch cyklotrasy je stále rovnaký, klasická asfaltka. Popri nás raz rákosie, raz stromy, ale stále jazero po ľavej strane. Prichádzame do obce Kisköre. Na jej začiatku vidno v pozadí nejakú vyhliadkovú vežu. Keď sa k nej približujeme, zisťujeme, že je ešte len rozostavaná a cesta k nej je zarúbaná. Stretávame nejakého pánka, ten nás informuje, že sa tu buduje nejaký turistický pľac pre bajkerov. Na konci dediny sa dostávame k mohutnému mostu, na ktorom dopravu riadi semafór.

Po moste pokračuje naďalej asfaltová cesta, zo začiatku trošku v horšej kvalite, ale v pohodičke. Stále sa držíme na EuroVelo 11. Sme cca v polovici jazera a pomaly smerujme k jednému z top pointov tejto trasy – k tobogánu. Ako to vyzerá, keď BajkerTeam brázdi cyklocesty jazera Tisza-tó si môžte pozrieť v tomto minivideu.

Dostávame sa  k mestečku Abádszalók. Že je tu viac života si všimneš hneď. Pri jazere sú loďky, ktoré kotvia v menšom prístave. Všímam si aj nejakú efektnú okrúhlu budovu na vode, asi nejaký bar, možno reštika? My ale pokračujeme ďalej až dojdeme k hlavnej pláži. Slečna, ktorá sedí pri stolíku na hrádzi pri vstupe do areálu nám dáva lístoček, ktorý pravdepodobne znamená to, že hoďku tam môžeš byť zadara, ak prekročíš limit tak pri odchode zaplatíš. Rozložili sme sa na tráve a šli sa trochu schladiť do vody. Menšie veci si je možné bezplatne odložiť v úschovni. Sú tu tri tobogány, ja s Palim sme ho šli vyskúšať. Cenu si nepamätám, ale dá sa zakúpiť tzv. skúšobná jazda, v prepočte za cca 1,3€ a môžeš sa raz spustiť na jednom z nich. Pani, čo predáva lístky, sme sa spýtali, ktorý je najrýchlejší. Povedala ten naľavo, tak sme šli otestovať. No, mohlo to byť aj o niečo rýchlejšie.

All you can eat

Hoďka zachviľu ubehne, tak ideme teda preč, aby sme neplatili. Aj keď platiť nechceš tak nebudeš, dievčina by ťa určite nenaháňala 🙂 . Ozýva sa hlad, treba ho čím skôr zahnať. V meste narážame na príjemnú reštauráciu typu  „all you can eat“. Bolo to skôr podomácky robené jedlo, ale veľmi chutné. Jedál na výber bolo dosť, tiež polievka aj zákusok. Tomáš si dal nejakú polievku v ktorej plávali čerešne, nedal by som ruku do ohňa, že to nebola polievka ale skôr nejaký kompót  :D. Cena bola v prepočte cca 7€. Reštaurácia sa volá Füzes Étterem a vrelo odporúčam. Abádszalók je inak príjemné, vyše 4000ové mestečko, ktoré rozumne ťaží z priľahlého jazera. Najedení sadáme na bajky a pokračujeme ďalej v našej tour.

Smer Tiszafüred

Pokračujeme ďalej po hrádzi smer náš camp, od ktorého sme momentálne vzdialený cca 26km. Časť chalanov si dala naponáhlo nakoľko v campe neostávajú a čaká ich cesta do MI. Šli teda napred a my sme šli v miernejšom tempe. Prvú cykloturistickú pauzu si dávame pri malom prístave, kde sa člny krásne vynímajú na stojatej vode jazera. „Stráži“ ich pes, ktorý mal asi ťažký deň.

Po menšom oddychu ideme dál. Stojíme o niekoľko km neskôr, tiež to vyzerá na maličký prístav spojený s pár stanmi. Je tam bufet, aj keď už zatvorený, ale vedúcko bol ochotný a obslúžil nás. Tiež tam bol havkáč a tiež mal v p..paži.

Naša tour okolo jazera Tisza sa pomaly blíži k finishu. Blížime sa k Tiszafüred. Začína sa zľudnievať, míňame ďalší camp, hotel a doslova nás vcucáva posedieť do jedného štýlového podniku hneď pri hrádzi. Ponúkajú niečo pod zub, pivo, drinky. Vychytaná je aj vyvýšená teraska priamo nad jazerom a super vyzerajú aj lavičky v tvare surfu. Večerné výhľady ako lusk. Podnik sa volá Stég. Odporúčame sa určite zastaviť.

Po dopití drinkov sme sa už pobrali smer camp. Tiszafüred má cca 10 000 obyvateľov, ide teda o menšie mesto, ale žije turizmom. Pri našom campe sa nachádzal aj omnoho väčší camping a tam bolo národa až až. Po sprche a natretí repelentom sme vyrazili pozrieť okolie. Keď nemáš repelent je s tebou koniec. Povinná výbava v lete pri jazere. Dali sme nejaké to pivo, došli bajkeri Marek a Ďuri, dali sme opäť nejaké to pivo, pozreli sme sa na miestne podniky a kolotoče a šli spať. Ráno nás totiž čaká náročná etapa maďarskou pusztatinou…

Videjko na záver nesmie chýbať…

Súhrn

počet km: 68,44km

max. rýchlosť: 36,3 km/h

priemerná rýchlosť: 18,9 km/h

čistý čas: 03:37:02

trasa

Máš rád bajk? Daj nám LAJK !

67 názorov na “Okolo jazera Tisza

1. hire a hacker uk napísal:

Hi there, I discovered your site by means of Google at the same time as searching for a similar topic, your website got here up, it appears good. I’ve bookmarked it in my google bookmarks.

2. 무료 웹툰 napísal:

웹툰은 요즘 가장 인기 있는 콘텐츠 중 하나입니다. 매일 새로운 웹툰들이 출시되고, 다양한 장르의 웹툰들이 독자들의 취향을 사로잡고 있습니다. 그렇다면 수많은 웹툰 사이트 중 어디를 선택해야 할까요? 바로 마징가툰을 추천합니다!

3. 웹툰 플랫폼 napísal:

무료 웹툰 팬 여러분, 안녕하세요! 오늘은 여러분에게 웹툰 플랫폼 „마징가툰“을 소개하려 합니다. 마징가툰은 무료 웹툰을 제공하는 곳으로, 다양한 장르와 작가들의 작품을 만나볼 수 있습니다.

4. 웹툰 플랫폼 napísal:

5. Gutoptim review napísal:

certainly like your web site but you have to take a look at the spelling on quite a few of your posts. A number of them are rife with spelling problems and I in finding it very bothersome to inform the reality nevertheless I will surely come again again.

6. Sugar defender drops napísal:

Thank you for your entire labor on this web page. My niece delights in managing investigation and it’s obvious why. Almost all learn all of the compelling means you produce functional suggestions on your web site and as well improve participation from website visitors on that matter so our own daughter is certainly becoming educated a great deal. Take advantage of the remaining portion of the new year. You’re conducting a fabulous job.

7. sugar defender reviews napísal:

Thanks for the sensible critique. Me & my neighbor were just preparing to do some research about this. We got a grab a book from our area library but I think I learned more from this post. I am very glad to see such great info being shared freely out there.

8. mamakana napísal:

An fascinating discussion is worth comment. I feel that it is best to write extra on this matter, it might not be a taboo subject but generally individuals are not enough to talk on such topics. To the next. Cheers

9. Fitspresso napísal:

Hello just wanted to give you a quick heads up. The words in your article seem to be running off the screen in Internet explorer. I’m not sure if this is a format issue or something to do with internet browser compatibility but I thought I’d post to let you know. The design look great though! Hope you get the problem solved soon. Cheers

10. Puravive napísal:

I like what you guys are up too. Such clever work and reporting! Carry on the superb works guys I have incorporated you guys to my blogroll. I think it’ll improve the value of my website 🙂

11. Fitspresso napísal:

Thanks a bunch for sharing this with all of us you really understand what you’re talking approximately! Bookmarked. Kindly also visit my site =). We can have a link alternate agreement among us!

12. Lottery Defeater napísal:

An interesting discussion is worth comment. I think that you should write more on this topic, it might not be a taboo subject but generally people are not enough to speak on such topics. To the next. Cheers

13. puravive review napísal:

Does your site have a contact page? I’m having problems locating it but, I’d like to shoot you an e-mail. I’ve got some suggestions for your blog you might be interested in hearing. Either way, great site and I look forward to seeing it expand over time.

14. fitspresso review napísal:

Does your blog have a contact page? I’m having problems locating it but, I’d like to send you an e-mail. I’ve got some suggestions for your blog you might be interested in hearing. Either way, great website and I look forward to seeing it grow over time.

15. nagad88 napísal:

Nice post. I be taught something more difficult on totally different blogs everyday. It should at all times be stimulating to read content material from other writers and apply a little one thing from their store. I’d favor to use some with the content on my blog whether you don’t mind. Natually I’ll offer you a link in your net blog. Thanks for sharing.

16. wheel of names napísal:

I’ve been browsing online more than three hours these days, yet I never discovered any fascinating article like yours. It?¦s beautiful price enough for me. In my view, if all site owners and bloggers made just right content as you did, the internet can be much more helpful than ever before.

17. speen the wheel napísal:

After I originally commented I clicked the -Notify me when new feedback are added- checkbox and now every time a comment is added I get four emails with the same comment. Is there any manner you may remove me from that service? Thanks!

18. wheel spinner napísal:

Hi there are using WordPress for your site platform? I’m new to the blog world but I’m trying to get started and create my own. Do you require any coding expertise to make your own blog? Any help would be greatly appreciated!

19. Sugar Defender Review napísal:

I liked up to you will receive performed right here. The comic strip is tasteful, your authored subject matter stylish. nevertheless, you command get bought an shakiness over that you wish be turning in the following. sick definitely come further earlier once more as precisely the same nearly a lot often inside case you defend this hike.

20. chatgpt 4o free napísal:

To use ChatGPT-4 for free, look for platforms offering limited access without charge, such as certain educational or promotional initiatives by OpenAI. Homeworkify can enhance your experience with ChatGPT-4 by providing supplementary resources and answers for academic queries.

21. homeworkify chegg napísal:

22. rapamycin for dogs napísal:

you are really a good webmaster. The site loading speed is amazing. It seems that you’re doing any unique trick. Furthermore, The contents are masterpiece. you’ve done a wonderful job on this topic!

23. cbd shop napísal:

Thanks for another informative web site. Where else could I get that kind of information written in such an ideal way? I’ve a project that I’m just now working on, and I’ve been on the look out for such information.

24. Nano defense pro reviews napísal:

I do love the manner in which you have framed this situation and it really does offer me personally a lot of fodder for thought. Nonetheless, coming from what I have observed, I basically hope as other remarks pile on that men and women stay on issue and not embark on a soap box associated with the news of the day. Anyway, thank you for this superb point and though I do not really agree with the idea in totality, I value the perspective.

25. check here napísal:

What i do not understood is actually how you’re not actually much more well-liked than you might be now. You are so intelligent. You realize therefore significantly relating to this subject, produced me personally consider it from numerous varied angles. Its like women and men aren’t fascinated unless it is one thing to accomplish with Lady gaga! Your own stuffs nice. Always maintain it up!

26. FitSpresso Review napísal:

I was suggested this blog through my cousin. I’m not certain whether or not this post is written through him as nobody else recognise such targeted about my difficulty. You’re wonderful! Thank you!

27. Fitspresso napísal:

I like what you guys are up also. Such intelligent work and reporting! Keep up the excellent works guys I’ve incorporated you guys to my blogroll. I think it’ll improve the value of my site :).